Sint o multime de oferte “gratuite” pe internet. De la servicii la produse (cele mai multe digitale), ele iti fac cu ochiul, tentant. Par usor de accesat: de cele mai multe ori nu e nevoie decit sa completezi un formular cu numele tau si adresa de email. Pare simplu, dar aceasta formalitate va declansa Armagedonul asupra casutei tale de email: vei fi invadat de mesaje comerciale. Acest exemplu se incadreaza in lunga lista a dovezilor care atesta un adevar de necontestat: nimic pe lumea asta nu e gratuit.

Sint multe “chestii” gratuite care merita o intruziune in casuta noastra de email. Cei mai multi dintre noi pun un filtru in email care redirectioneaza mesajele cu reclame. Altii le declara “spam” (la unele servicii care au aceasta optiune) cu speranta ca programul le va selecta si elimina. Adevarul este ca ambele metode, desi functionale, pot sa fie incomplete in fata unui fenomen din ce in ce mai intilnit pe web: vinzarea adreselor de email. In acest caz adresa ta ajunge la alt comerciant care iti va trimite mesaje ce par venite “din neant”. La aceasta situatie nu ai scapare, pentru ca nu poti controla directia in care este vinduta adresa.

O solutie este emailul “momeala”. Pe cit de simpla pe atit de eficienta, metoda consta in infiintarea unei adrese de email secundare, apartinind unui personaj fictiv. Iata citeva recomandari:

  • pentru ca in cele mai multe cazuri la primirea gratuitatilor e necesar sa dai si un nume, adresa de email va contine acel nume (in acest fel ti-e usor sa tii minte numele respectiv)
  • foloseste un serviciu gratuit cum e yahoo sau gmail
  • alege un nume si un prenume neutru, care sa sune bine in romana si in engleza. Exemplu: Victor, George, Diana, Maria iar ca nume Martin, Lazar, orice nume (chiar inventat) care poate fi “digerat” in ambele limbi.
  • stabileste si o parola standard (de exemplu prenumeXnume unde X este numarul tau preferat iar nume si prenume sint cele fictive). Poti folosi cu incredere parola  pentru toate accesarile, daca serviciile utilizate nu sint esentiale pentru tine. In caz contrar, e bine sa ai parole separate pentru fiecare site, pe care sa le getionezi folosind un carnetel sau un soft special pentru tinut parole (de exemplu Password Safe)
  • viziteaza periodic adresa de email pentru a nu fi dezactivata (intereseaza-te care e durata minima intre vizite). Daca esti un vinator de gratuitati, aceasta recomandare nu are rost, din moment ce in majoritatea cazurilor se cere validarea adresei iar tu folosesti contul pentru aceasta etapa. Si o faci des
  • poti folosi aceasta adresa si in blogurile unde vrei sa comentezi anonim, practic in orice situatie in care nu vrei sa-ti folosesti adevarata identitate.

O solutie la indemina oricui ce te poate scapa (cel putin partial) de problema mesajelor comerciale siciitoare.

Share This

Da mai departe!