Planingul pe termen lung e cu atat mai subiectiv cu cat experienta ta in afaceri e mai mica. In momentul in care cineva vorbeste de un plan pe 3 ani in afaceri, te intrebi ce facea el in urma cu 3 ani si ai raspunsul daca e realist sau nu (valabil in special TINERILOR antreprenori).

De asemenea, pentru visatori – milioanele chiar nu se fac peste noapte. Si unde auzi de “boom-uri”, nu sunt altceva decat rezultatul unei munci de zeci de ani de zile poate, timp in care experienta acumulata e covarsitoare.

Alt lucru important de retinut – pentru succes te antrenezi ani de zile, poate zeci de ani. Stiu ca suna absurd, dar succesul in afaceri este cumulat in urma a foarte multe atribute pe care le antrenezi in ani de zile. In alta ordine de idei, pe cine auzi ca are targeturi in milioane de euro, ori e implicat in proiecte rezidentiale – ori e doar un copil plecat la vanatoare de cai verzi. Nu banul este scopul.

Suntem inundati de stiri despre pusti de 18 ani care au castigat milioane de euro din idei traznet. Din pacate sunt exact stirile de care nu avem nevoie. Pentru ca sunt stiri pentru oameni care viseaza. Sunt exceptii. Succesul poate veni la 18 asa cum poate veni la 52 sau la 74. Desi este important banul, traseul si profilul antreprenorului este la fel de important. Ce a facut, de cate ori a cazut si s-a ridicat, ce i-a lipsit, ce a realizat. Pentru ca profilul unui om care va reusi, se vede cu ochiul liber. Si chit ca e acum sau peste 20 de ani, poti sa te increzi ca e un om valoros si ca merita sa te increzi in el.

Iar cine pune baza pe idee, iar e un om care nu are experienta atat de mare. Pentru ca nu din ideile bune ies bani (idei geniale sunt extrem de putine si sunt putine sanse sa ai tu asemenea idei si resurse pentru ele). Mai importante decat ideile sunt oamenii din spatele lor, experienta lor, banii care sustin ideile. Apoi viziunea, constanta, conjunctura, puterea de convingere, nebunia (curajul).

Si ca sa ii raspund direct lui Adrian, referitor la articolul recent scris de el: 5 ani e al naibii de mult. Statistica mai corecta este – din 10 proiecte, 9 sunt destinate esecului, in cazul startupurilor. Dar proiectele destinate esecului au o valoare foarte mare in evolutia acelei persoane.

Iar falimentul nu este un vis chiar atat de urat. Este o normalitate intr-o piata competitionala. Se poate trai si dupa un faliment. Chiar bine, cateodata.

Share This

Da mai departe!