team

Ma fascineaza cum oamenii se grupeaza in retele sociale sau comunitati pe internet in jurul unor interese comune. Intai au fost anticele grupuril de discutii, apoi forumurile, acum blogurile si retelele sociale.

Sa ai o retea sociala online bine coagulata este mana cereasca pentru cei care fac internet marketing. De-asta siturile de Social Networking indifferent de profilul lor , ca sunt situri de dating / matrimoniale, comunitati de afaceri, sau de rockeri, toate sunt in primul rand un instrument de marketing pentru fondatorii lor.

Totul porneste de la regula :

Afla cat mai multe informatii despre cei carora vrei sa le vinzi. Fa-i sa completeze profile detaliate. Fa-i sa puna poze. Fa-i sa discute. Fa-i sa formeze grupuri. Afla ce-i pasioneaza. Afla ce-i intristeaza. Afla ce-i motiveaza.

Sa poti sa grupezi in jurul unor interese comune diferiti utilizatori, sa stii preferintele lor culinare, artistice, muzicale, tipul de imbracaminte preferat, filmele preferate, bauturile preferate, sporturile preferate si cum isi petrec timpul liber, reprezinta doar bunul simt in marketing.

Ma intreba recent un prieten care are o experienta mai mare decat a mea in marketing, de ce ar da cineva peste jumatate de Miliard de Dolari pe Myspace, un site urat, care nu vinde nimic pe el, si care nu face altceva decat sa puna oamenii in legatura unii cu altii. La prima vedere asa este. Totusi cu cei 150.000.000 utilizatori, Myspace este fara indoiala raiul marketerilor. Posibilitatea de a-ti face o retea de prieteni carora sa le trimiti apoi mesaje cu diverse promotii este doar unul din motive. Stiu pe cineva care are peste 1.000.000 prieteni in lista. De ce ar vrea cineva sa aiba 1.000.000 de prieteni in lista? Ca sa ii poata spama apoi. Trimite cu regularitate 2, 3 mesaje pe saptamana tuturor celor din lista, cu linkuri catre siturile lui si face bani in felul asta. El e doar un exemplu.

Sau, ai un site care vinde suplimente nutritive, carti sau cadouri. Faci un grup pe tema asta si inviti oamenii sa intre in el…apoi cand grupul e suficient de mare incepi sa le dai mesaje cu linkuri catre siturile tale. Simple as that.

Care este insa atractia retelelor sociale? De ce intra oamenii pe siteuri de genul asta. De ce intra in comunitati? Raspunsul este simplu. Pentru ca ne place sa interactionam si sa impartasim experiente comune cu oameni care au aceleasi pasiuni ca si noi. Cine se aseamana se aduna. Am multi prieteni pe care i-am cunoscut intai online pe diverse forumuri sau bloguri, si care aveau interese asemanatoare cu mine. Drept urmare am intrat in legatura cu ei intai online si abia apoi ne-am intalnit la o cafea sau la un jogging. Cu multi am intrat in diverse proiecte care au avut succes. Cu altii am mers la munte. Cu altii am stat nopti la depanat amintiri.

Ati observat ca si in viata reala relatiile pe care le ai iti aduc cele mai mari avantaje? 80% din afaceri se fac intre prieteni sau cunoscuti. Recent un prieten m-a sunat sa ma intrebe daca stiu pe cineva bun la decoratiuni interioare. Avea vreo 20 de CV-uri pe birou dar tot pe recomandari se baza. Asta e valabil peste tot. E mult mai usor sa obtii un job cand te recomanda cineva din interior, eventual cu putere de influenta si autoritate decat sa depui un CV. Pile si relatii ? Poate..dar daca nu iti faci relatii singur esti de vina.

Relatiile functioneaza ca “social proof”, o dovada ca altii au incredere in tine si te considera capabil intr-un domeniu. Sa presupunem ca vrei sa scrii o carte. Te duci la o editura obscura de care n-a auzit nimeni dar care poate e foarte competenta, sau incerci la cea mai cunoscuta editura de pe piata, cu un “pedigree” renumit ? Relatiile sunt o garantie ca persoana respectiva are “acoperire”, ca sunt destui care o cunosc si pot sa o recomande.

Pe internet iti poti crea usor o reputatie intrand in comunitati, ajutandu-le sa creasca, participand activ la discutii si devenind un mic guru in cercul tau acolo. Oamenii pe care ii cunosti acolo ca un mic zeu te pot recomanda in viata reala si altora. Depinde de tine unde esti cunoscut.

Prima retea sociala cunoscuta a fost Classmates.com in 1995 care te ajuta sa iti gasesti fosti colegi de scoala. Actualmente sunt peste 40.000.000 membrii inscrisi din toata lumea. Au aparut apoi Friendster (acum cu peste 29.000.000), si altele de acelasi gen care puneau prietenii in legatura.

Rand pe rand, in jurul unor interese diferite s-au lansat o multime de situri de “social networking” cu succes mai mare sau mai mic.

Relete sociale de Afaceri :

  • LinkedIn – comunitate unde poti face schimb de contacte profesionale (peste 8 milioane de membri)
  • Ryze.com – comunitate cu peste 500.000 membri in peste 200 de tari , activ inca din 2001
  • XING – comunitate de afaceri asemanatoare cu LinkedIn cu peste 1.500.000 membri. Ofera acces la mailurile membrilor cu care esti conectat. Majoritatea membrilor sunt europeni.
  • I’m not from here. – comunitate de afaceri pentru persoanele care tocmai s-au mutat cu jobul intr-un alt oras si vor sa-si dezvolte un cerc de prieteni
  • Eacademy – asemanator cu LinkedIn. Activ inca din 1998

Alte tipuri de retele sociale:

  • BookCrossing – site al iubitorilor de carti care lasa carti in locuri publice cu rugamintea ca ele sa fie date mai departe dupa ce sunt citite
  • Flickr – photo sharing (peste 4 milioane de membri)
  • Facebook – comunitate pentru elevi si studenti (16.000.000)
  • MySpace – comunitate cu peste 150.000.000 membri
  • Wayn (Where Are You Now) – comunitate a pasionatilor de calatorii. Lansat in 2003, are peste 4.000.000 membri
  • Care2 – comunitate pentru ecologisti (aproape 7.000.000 membri)
  • GoPets – comunitate unde userii pot creste un animal virtual care “creste” pe desktop. Foarte nice. (peste 400.000 membri)
  • Hi5 – comunitate de prieteni. In mare parte functioneaza ca un site de matrimoniale. Peste 1.000.000 de romani inscrisi.

Care este viitorul retelelor sociale? In primul rand daca observam evolutia lor, utilizatorii au putut pune in comun din ce in ce mai multa informatie cu reteaua lor de prieteni. Mesagerie, comentarii la poze si profile, pagina personalizata, adaugare de video, sistem de votare, recomandari, sunt doar cateva din functionalitatile care au fost adaugate. Tind sa cred ca viitorul retelelor se indreapta catre o libertate si un control tot mai mare al utilizatorului. Se incearca simularea relatiilor din viata reala in cat mai multe aspecte. Acum poti oferi si primi Karma, poti intra in grupuri cu interese comune si poti lupta impotriva altor grupuri pentru reputatie, poti obtine un job doar pe baza reputatiei din comunitatea respectiva.

Este loc pentru o retea sociala in Romania? Desi voci cunoscute din internetul romanesc sustin ca utilizatorii romani inca nu sunt pregatiti pentru asta, eu cred contrariul. Nimeni n-a incercat pana acum sa faca o retea sociala pe o nisa diferita de “dating/matrimoniale” sau “colegi” Ceva pe un alt subiect : fotbal, muzica, si care sa introduca ideea de web2.0. Ar avea succes o retea sociala anti-becali ? sau o retea sociala de bloguri ? sau…ideea ta?

Un lucru e clar. Daca intrebi expertii…ei stiu sigur de ce NU va avea succes o retea sociala. Cine le arata ca gresesc?

Later Edit : O lista cu situri de social networking

Later Edit2 : Bobby scrie si el despre asta dar as preciza ca Digg, Reddit, Netscape sunt niste situri aparte, mai mult situri de Social Bookmarking, unde utilizatorii pun in comun linkurile si stirile favorite, si care printre altele permit si Networkingul. Digg spre exemplu nu are inca un sistem de mesagerie intre useri, singura optiune de contact fiind prin informatiile personale de la profilul fiecaruia, si acestea…daca exista. Dar despre Digg o sa fac un articol separat.

Share This

Da mai departe!