Citeam azi un articol in BusinessWeek despre un lucru de care ma poticnesc la tot pasul dar despre care nu stiam ca se numeste Crowdsourcing. Adica pe romaneste … Ai o crescatorie de curcani, si nu stii cum sa ii tai ..cu cutitul sau cu fierastraul….asa ca in loc sa dai bani pe cercetare, sondaje…etc…apelezi la Net si lasi oamenii sa iti dea idei. Platesti ideea cea mai buna si ai si o baza mare de date cu idei care pot fi folosite in continuare.

In articolul din businessweek se dadea exemplul L’Oreal care printr-o campanie de crowdsourcing a lansat in media o reclama cu impact foarte mare dar cu costuri de productie de doar….habar n-am. Stiu doar ca daca ar fi facut-o ei i-ar fi costat peste 100.000 $. Au apelat insa la un concurs public pe un post TV in care reclamele erau facute de telespectatori.

In RO…parca si Skoda a facut ceva asemanator..nu mai gasesc acum linkul

Alte exemple de Crowdsourcing sunt Wikipedia si Youtube unde statisticile arata ca din 100 de insi care intra pe site …1 user contribuie activ la dezvoltarea continutului, 9 dau feedback..comentarii..etc..iar restul de 90 se rezuma la a vizita.

E mai mult decat clar ca acesta e un model de succes care se dezvolta exponential. In business ai 4 variante :

1. Sa muncesti tu si sa faci bani pt altii

2. Sa muncesti tu si sa faci bani pentru tine

3. Sa dai raspunderi altora si ei sa iti faca bani

4. Sa munceasca altii pentru tine si tu sa pleci in vacanta

Care din cele 4 variante are potentialul de dezvoltare cel mai mare? in conditiile in care a patra e de vis…o prefer pe a treia. 🙂

E dificil intr-adevar pentru mentalitatea noastra romaneasca sa lasam pe altii sa se ocupe de treburile noastre. Avem inca senzatia ca stim cel mai bine “cum se face” si preferam sa muncim singuri mult decat sa impartim responsabilitatile.

Si totusi ! Cand indraznesti sa delegi responsabilitati si sa oferi incredere putin cate putin ….esti rasplatit pe masura. Vei vedea ca oamenii isi fac treaba mai bine chiar ca voluntari decat daca ar face acelasi lucru pentru bani. E sentimentul de utilitate si importanta pe care fiecare vrea sa il aiba. Sa stie ca daca a lucrat la construirea unei catedrale si el a pus doar o caramida …aia e “CARAMIDA LUI” Sa stie ca ii sunt apreciate meritele.

De aici pornesc ideile pentru comunitati virtuale. Am dat deja exemplul Wikipedia unde s-au vazut cazuri cand unul scria aberatii pe o pagina si in cateva minute era corectat de altcineva.

Cum poate fi folosit crowdsourcingul pt a face bani ?

1. Defineste clar problema . Spune exact ce vrei de la utilizatori, care e partea lor, care sunt beneficiile, ce primesc, ce trebuie sa ofere.
2. Fa-ti un sistem bun de filtre. Avem un proverb “cate bordeie, atatea obiceie”. Pune 1000 de oameni sa discute pe marginea unei idei si vei vedea cat de diferite sunt abordarile. Cum faci diferenta intre o idee buna si una proasta? Fa-ti niste filtre prin care sa treci toate ideile si sa le elimini pe cele care nu corespund viziunii tale.
3. Creeaza comunitati. Comunitatile sunt forta in momentul asta. Exista comunitati de hackeri, de open-source, de admiratori de windows sau linux, de seo, de marketing, de vanzari, de moda, …etc. Peste tot unde mai mult de doi oameni au ceva in coum poti crea o comunitate. Important este sa-i faci sa se intalneasca, sa interactioneze, sa se imprieteneasca. Apoi ii poti folosi ca o forta de temut.

Share This

Da mai departe!