125 years Sursa poza:

Dintr-un motiv simplu : Nimeni n-a auzit de nea Costica. Nea Costica n-are un blog precum Zoso, Bobby, SergiuManafu, Orlando si ceilalti care fac un test – drive cu Audi A4 zilele astea. Nea Costica traieste singur intr-un catun si n-a vazut in viata lui cum arata un Audi A4. Nea Costica are o caruta si un cal impiedicat. Nea Costica n-are autoritate.

O sa fac acum o scurta demonstratie a lucrurilor care inca mi-au ramas in cap din anii de medicina si o sa va spun cateva trucuri legate de felul in care functioneaza creierele noastre. 

Pentru inceput, in creier exista o zona numita Sistemul Activator Reticulat (SAR). El este centru dorintei si motivarii la animale si la oameni. Imaginati-va pur si simplu un mare buton ROSU care atunci cand este activat declanseaza alarma de incendiu, cheama pompierii, politia, BGS-ul, presa, politicienii, etc. Dar pe langa declansarea dorintei si motivatiei SAR mai face un lucru. O sa va dau doua exemple si o sa va dati singuri seama despre ce e vorba.

Exemplul 1. Ti-ai cumparat vreodata un anumit model de telefon si ai observat ca dintr-o data parca toata lumea are telefon ca al tau? E o isterie generala. Peste tot vezi numai modelul ala de telefon. Acum, e la mintea cocosului ca oamenii aveau telefon ca al tau si inainte sa iti cumperi tu, dar in mod evident nu ai acordat atentie acestui lucru.

Exemplul 2. Esti intr-un loc public si discuti cu cineva. Sunt inca 10 -15 cupluri care discuta si in incapere este un murmur si un zumzet general. Evident, nu stai sa asculti ce zic ceilalti si nici nu esti atent la ce vorbesc ei. Dintr-o data iti auzi numele intr-un colt al incaperii. Ce se intampla? Instantaneu incerci sa asculti mai mult si iti dirijezi atentia acolo.

Ce se intampla de fapt este un lucru simplu. Creierul ia in fiecare secunda milioane de decizii. Filtreaza milioane de semnale care vin catre el prin diferiti stimuli si incearca sa pastreze pentru tine in mod constient doar ce e relevant in functie de (ATENTIE), amintirile si experientele tale din trecut. Cu alte cuvinte absolut tot ce gandesti si decizi in mod constient este influentat inconstient de trecutul tau, de experientele prin care ai trecut, de amintirile pe care le ai.

Am facut un ocol ca sa ajung la ce ma interesa cu adevarat. Deciziile si opiniile pe care le avem zilnic sunt departe de a fi OBIECTIVE. Sunt de fapt infricosator de subiective, oricat am incerca sa tinem cont de factori externi si foarte bine masurabili.

De ce  nea Costica din Vascautii din Deal n-o sa te convinga sa-ti iei un Audi A4? Pentru ca tu n-ai auzit niciodata de nea Costica asta. Nu-ti declanseaza nici o senzatie, nici o dorinta, nici o motivatie.  De-asta celebritatile isi vand atat de scump imaginea. In momentul in care Beckham poarta o pereche de boxeri, 2 barbati din 3 si 10 femei din 10 fac asocieri in mintea lor cu ceva ce exista deja acolo.

Sunt sigur ca pentru multi dintre voi ce spun aici nu sunt lucruri noi. Dar ce spun acum iti va da cu siguranta de gandit:

Tu esti o persoana care influenteaza alti oameni. Poate chiar azi ai determinat pe cineva sa ia decizii cand a vrut sa-si cumpere ceva, sa mearga undeva, sau sa isi ia un anumit fel de haine. Diferenta intre tine si Beckham nu este daca tu influentezi oameni…ci doar cat de multi. 

Ce inseamna de fapt un om influent?

Inseamna un om care poate spune o poveste la mai multi oameni decat tine.

Oprah e foarte influenta nu pentru ca o cheama Oprah ci pentru ca show-ul ei ajunge la milioane de oameni.  Zoso e influent pentru ca ce spune ajunge la cateva mii de oameni pe zi. Nu vorbesc despre reputatie aici. Nu vorbesc despre manipulare. Vorbesc doar despre cati oameni pot auzi ce ai tu de spus.

Internetul s-a schimbat mult in ultimii 2-3 ani. Oricine poate deveni influent intr-o perioada scurta de timp. Cateva clipuri bune pe youtube si ai 1 milion de oameni care te vizioneaza. O serie de 10 – 15 articole bune pe o anumita tema si oamenii te cred expert in domeniul ala doar pentru ca au nevoie disperata de cineva care sa le ofere ce vor.

I-as da un sfat lui nea Costica. Nea Costica, fa-ti un blog acum. Nu maine, nu peste doua saptamani. Acum. Asa…la urmatoarea campanie o sa iti cumperi o hergelie intreaga :).

As fi putut da acestui post un titlu de genul : “puterea autoritatii” sau ceva asemanator, dar nimeni n-ar fi citit mai departe. Cand a fost ultima oara cand ai experimentat puterea influentei ?

Share This

Da mai departe!