Pornind de la un post anterior despre cum functioneaza creierul si cele doua emisfere cerebrale, azi o sa imi pun intrebarea prosteasca …DE CE NE ENERVAM CAND NU INTELEGEM CEVA?

Problema sta in felul in care am fost invatati sa invatam. Atata vreme cat credem ca avem o memorie proasta ne taiem singuri craca de sub picioare. Ai un creier la fel de bun ca orice minte agera pe care poti sa mi-o pomenesti. Proprietarii de creier au fost plafonati de sistemul nostru scolar si educational. Ni s-a inhibat capacitatea de a gandi creativ, ni s-a retezat din start tendinta de a pune intrebari inteligente si provocatoare, ni s-au pus ochelari de cal pe ochi si silti sa privim INVATAREA ca ceva urat, un rau necesar. De cate ori nu ati picat examene pentru ca nu ati invatat dupa manualul scris de “DOMNUL PROFESOR” si ati invatat din surse mult mai bune? Eu unul am o experienta de genul asta cand la un examen de anatomie am spus ca artera cutare trece prin gaura cutare…iar profesorul ma intreaba : Unde ai citit tu de gaura aia? Raspund : In GRAY’s Anathomy(una din resursele cele mai bune in domeniu). Ei bine…in manualul scris de MINE si dupa care trebuia sa inveti TU…gaura aia nu exista. Ne vedem la TOAMNA! Cum sa nu ti se toceasca inteligenta si sa devii un creier posac nestiind decat sa te indopi cu informatie pe care nu stii cum sa o folosesti?

Invatarea ar trebui sa fie un proces fascinant, atragator, stimulant. Din fericire poti ajunge sa iti placa sa inveti. Totul este sa stii cum sa faci din invatare un lucru placut.

Sa vedem cum invatam de obicei.

Dispunem de o anumita de cantitate de ENERGIE pe care o folosim pentru a ne concentra cand invatam. Sa ne-o imaginam ca un dreptunghi plin cu SEVA.

Ai un examen, incepi sa citesti…dai peste ceva ce nu intelegi…incepi sa te strofoci, sa te chinui, sa iti dai seama ce inseamna notiunile alea straine pentru tine…Cand esti stresat sau obosit, aceasta cantitate de energie pe care poti sa o folosesti scade progresiv. Drept urmare … la primele dificultati intampinate cand inveti ceva nou te simti frustrat ca nu intelegi si acest sentiment dezagreabil declanseaza in creierul tau o reactie de respingere a lucrului pe care il faci. Chimic incep sa se secrete “hormonii de stress” care pregatesc organismul in situatii neplacute pentru reactia de “fuga sau lupta”. Rezistenta pe care o simti consuma energie..energie care iti e necesara pentru a te concentra. Dreptunghiul verde se micsoreaza:

Daca esti inteligent, observi repede ce se intampla. Pe langa faptul ca nu intelegi ceea ce incerci sa inveti, devii agitat si nervos ca nu intelegi, si mai rau decat toate … devii nervos pe faptul ca te oftici :). Asta iti consuma foarte multa energie si conflictul interior l-am trait cu totii : De ce nu reusesc sa ma concentrez?…ar trebui sa fiu mai atent la detaliile astea…; nu ar trebui sa ma ingrijorez atat de tare ca nu inteleg…..etc! Acum energia care iti mai ramane pentru invatatul efectiv este foarte mica si intervine senzatia de plictiseala, inutilitate, lipsa de chef.:

In felul acesta ai irosit aproape doua treimi din energia pe care o aveai initial pentru invatare, luptandu-te cu tine insuti. Apare un blocaj mental si odata cu el senzatia ca “sunt tare de cap” plus ca iti demonstrezi singur ca INVATAREA E GREA si trebuie sa renunti indata.

Data viitoare cand incerci sa inveti ceva nou…observi ca de fapt “inveti” foarte bine din propriile experiente si cum dai de dificultati …cercul vicios se reia insa acum dureaza mult mai putin pana cedezi si abandonezi. De fiecare data iti demonstrezi tie insuti ca invatatul e greu si nu merita sa incerci. De-asta multi adulti refuza cu incapatanare sa invete ceva nou.

Cercul acesta vicios s-a instalat datorita experientelor noastre scolare si educationale. Si in zilele noastre se practica inca din plin predarea informatiilor doar pentru emisfera stanga(logica, rationala, analitica) iar creierul se apara impotriva acestei modalitati de a invata.

Raspune-mi la urmatoarele 3 intrebari:

1. Nu te-ai impotrivit candva in mod intuitiv si pe buna dreptate tocitului, memoratului si repetarii mecanice a termenilor, datelor, formulelor?

2. Nu ti s-a spus mereu ca nu exista alta cale?

3. Nu ai fost constrans sa accepti anumite procedee de invatare care nu ti se potriveau deloc?

Din clipa cand vei prelucra informatiile pe care le primesti intr-un mod prietenos pentru creier, nu te vei lupta atat cu tine insuti si invatatul va deveni un lucru usor, placut, fascinant.

Despre cateva metode cum sa faci asta….in urmatorul articol.! 🙂

Share This

Da mai departe!