Am fost la zeci, poate sute discutii referitoare la inceputuri de afaceri. Pe multe le-am vazut ramanand in stadiul pur de idei (99%). De fapt, antreprenorii au in gena de a discuta despre afaceri in care se mai pot baga sau actiuni pe care le mai pot intreprinde. Este ca un antrenament pe care il fac periodic.

Dintre ideile bune, cam 1-2 poate, se pun in practica. La acestea, resursa principala investita este.. energia. Entuziasm sau pasiune, calcule, dezbateri. Pana la punere in practica este cale lunga.

Nervi si tutun. Foi peste foi. Ratiuni economice. Multe intrebari.

De la ce se pleaca:

1) Cheltuieli

Cheltuielile sunt, de obicei, de 2 feluri – cheltuielile directe, de investitie, si cheltuielile rulate.

Cheltuielile directe constau in aparatura, amenajare spatiu, calculatoare (depinde de tipul de afacere). Este nevoie de suma de la care se pleaca si asta presupune un minim de efort si previziune.

La acest nivel sunt 2 tipuri de ‘investitori’ care au sanse sa dea rateuri. ‘Nesabuitii’ si ‘surprinsii’. Culmea e ca, desi amandoua tipurile duc cam la acelasi rezultat, ele sunt diametral opuse ca si caracteristice psihologice. Daca nesabuitul nu poate sa deosebeasca investitia necesara de moft, surprinsul are o viziune si experienta relativ redusa, trezindu-se cu foarte multe cheltuieli in surplus. In ambele cazuri lipseste autodisciplina si informatia (research-ul).

Cheltuielile rulate, lunare (periodice), sunt cheltuielile care trebuie tinute cel mai bine in lesa, pentru ca de aici pleaca succesul unei afaceri. Aici intra cheltuieli precum chiria pentru spatiu, utilitatile, salariile, impozitele, ratele, materia prima.

De ce se face diferenta intre cele doua cheltuieli?

Pentru ca daca la cheltuielile de investitie nu e musai sa recuperezi in primele luni sumele, la cele rulate trebui foarte rapid sa ajungi la un “break even”, daca se poate din prima luna (dar de obicei in primele luni, in functie de marimea si specificul afacerii).

Totul se face pe foaie, cu exemple clare (situatii de caz) si cu previziuni in excell.

2) Incasari

Incasarile pe primele luni, repet, trebuie sa dea, ca suma, macar valoarea cheltuielilor rulate. La previziuni in dreptul incasarilor exista cel mai mare pericol in cazul celor care nu au experienta. Chiar si cu situatii de caz, se fac supraestimari la incasari. De aceea e bine sa se studieze startupuri in domeniul respectiv, nu neaparat afaceri functionale de ani de zile.

Aici sunt calculele si maiestria de prevedere, precum si masurile pentru vanzari, ca acestea sa creasca. Slava Domnului, solutii sunt o mie. Intrati in orice librarie si cautati carti de marketing si veti intelege ce spun.

De la:

– metode de oferte comune pe care sa le dezvolti cu firme care lucreaza pe acelasi target (exemplu clar, putin fortat: vinzi stergatoare de masina, faci baza de date comuna cu altii care vand oglinzi de masina; oferiti la pachet cele doua produse, faceti discount celor care vin prin cealalta firma, ii directionati spre ei etc.),

pana la: echipe de vanzari, cu cataloage, mostre. Siteuri bine facute, promotii care de care mai traznite si atractive, gratuitati pe produse unde marja de profit e mica pe pachete unde poti obtine profit, agenti de vanzari, redistributie de clientela in puncte moarte (la vanzare directa), carduri de fidelitate cu premii in produse.

Exemplu de gratuitate:

Am fost la restaurantul La Mama si am fost surprins ca, odata cu meniul, sa primesc o gustare rece gratuita, mica intradevar, dar cat sa ma tina ocupat pana ma hotaram ce sa comand: cubulete de branza de foarte buna calitate, sunca, ceapa, salata si un pahar de palinca. Masa m-a costat vreo 30 de ron, asa ca nu cred ca au iesit ei in pierdere ca m-au servit cu ceva bun si.. gratuit. Impactul e cu atat mai mare cu cat gratuitatea e data neconditionat (a trecut vremea frazelor “comandati 5 pizza si a 6-a este gratuita”, asa cum am vazut pe un fluturas.

Ramaneti pe faza, pentru ca o sa urmeze si continuarea cat de curand 🙂

Share This

Da mai departe!