Real Estate

Am lasat citeva saptamini sa se astearna praful peste furtuna din paharul cu apa stirnita de bloggerii romani, care au comentat agitatia imobiliara din ultimul timp, pentru a putea trage citeva concluzii. Care se desprind destul de usor la o analiza atenta.

Despre ce e vorba?

Despre situatia pietei imobiliare in general si despre eterna batalie “inchiriez sau cumpar o casa?” care se da in mintea tuturor celor care … nu au o casa a lor.

Piata imobiliara din Romania a crescut aberant. E de neinchipuit cum metrul patrat de constructie in Bucuresti e peste nivelul preturilor din Dubai sau din multe orase din Europa Occidentala. Dar asta e piata: o oglinda a bataliei dintre cerere si oferta. Pretul nu e mare sau mic, e doar cel la care se intilneste vinzatorul si cumparatorul. Nu are nimic de-a face cu valoarea obiectului tranzactionat. Acest lucru il stie putina lume.

Pe acest fond au aparut o multime de manevre media, de la articole in ziare la declaratii ale unor persoane cu influenta, cum este Dinu Patriciu sau Mugur Isarescu. Altele vin din partea unor intermediari de piata (magazinuldecase.ro) care a tinut o conferinta de presa ce a facut furori in ziare.

Toate aceste prezente in media au motivele lor. Cele ale lui Patriciu sint clare (in urma cu putin timp a anuntat demararea unui proiect imobiliar de 300 de milioane de euro), ale lui Isarescu sint necunoscute (si cu atit mai interesante…) iar cele ale magazinuluidecase.ro sint determinate de promotion (din acest punct de vedere, aceasta firma are un talent deosebit de a se mentine in ochii publicului – asta trebuie sa faca orice business…).

In rest, marea majoritate a articolelor de presa sint reluari si comentarii.

Cum au scris bloggerii

In afara de unele exceptii, bloggerii au facut ceea ce stiu mai bine: au reactionat. Dar sa detaliez tipul de articole prezente pe bloguri :

  1. cei care stiu ce vorbesc pentru ca lucreaza in domeniul sau il urmaresc zi de zi; acest sector este minuscul. In blogosfera romaneasca sint putine exemple de profesionisti sau cunoscatori care se ocupa de imobiliare. Este loc pentru specialisti.
  2. cei care sint obisnuiti sa analizeze si o fac bine; nu conteaza ca vin din presa, sint intreprinzatori sau au cunostinte de business si economie, aceste persoane au capacitatea de a face o analiza pertinenta chiar daca nu sint specialisti in domeniu
  3. cei care vind sau cumpara; bloggeri care tocmai vind un imobil sau care contempleaza ideea de a cumpara isi deapana experientele, temerile si sperantele in legatura cu subiectul in cauza
  4. “reactivii” care scriu pentru ca e la moda (au scris “greii” deci trebuie sa abordeze subiectul pentru a fi “in trend”)

Cine a scris

Ma voi limita la a prezenta lista celor care au scris si link-urile spre articolele lor, lasindu-va placerea sa ii incadrati in categoriile de mai sus sau in altele, daca nu va plac propunerile mele…

Intr-o ordine aleatoare:

  • Zoso are doua articole, unul cu completari la articole scrise de alti bloggeri iar celalalt cu reflectii determinate de faptul ca trebuie sa-si vinda apartamentul
  • Dragos Manac se lanseaza intr-o analiza care a atras o multime de comentarii, pro si contra, deteminind inclusiv o continuare cu explicatii suplimentare
  • Fluture e unul dintre primii care analizeaza antagonismul cumpar-inchiriez
  • Manole, care trebuie sa recunosc ca stie ce spune
  • PoliTichii care face o analiza a pietei si a situatiei generale din punct de vedere al chiriasilor/proprietarilor (articol in doua parti)
  • pareri personale si semnale de la antisocial , George Olteanu, CrazyLittleThings
  • alta analiza despre cumparam/stam cu chirie a lui eCostin

Probabil mai sint si altele dar undeva trebuie sa te opresti…

Concluzii

Facind un pas inapoi, iti dai seama ca acest subiect a fost, este si va fi popular pentru ca ne preocupa pe toti. Vrem-nu-vrem trebuie sa avem un acoperis deasupra capului. Va recomand sa priviti cu atentie ce cititi, sa incercati sa gasiti sursa initiala a informatiei si sa trageti propriile concluzii. Nu acceptati a priori ce vi se ofera, indiferent ca e vorba de presa, specialisti sau bloggeri.

Share This

Da mai departe!