Cineva a calculat ca perioada in care invatam cel mai mult trebuie sa fie pe undeva intre 4 ani si 18 ani. La 4 ani stim toate intrebarile. La 18 ne purtam de parca am sti toate raspunsurile

Apoi, pe masura ce crestem si trecem prin diverse experiente ne dam seama cat de putine stim de fapt.

La sfarsitul vietii se spune despre Isaac Newton ca a rostit urmatoarele cuvinte: “Nu stiu cum arat eu in fata lumii, dar mie mi se pare ca sunt un baiat care se joaca pe malul marii si se distreaza cautand din timp in timp pietricele mai colorate decat de obicei, sau o scoica rosie, in timp ce marele ocean al adevarului se intinde necunoscut in fata mea”

Spuneam mai devreme ca oamenii se mint cand spun ca vor sa faca o schimbare. In realitate ne e teama de schimbari si ele apar doar in urma unor declansatori psihologici foarte puternici care ne determina sa actionam.

28

In alt articol am aratat ca sunt 6 etape ale oricarui proces de schimbare, fie ca e vorba de o schimbare profesionala, o schimbare in viata personala, in alimentatie, in relatii, etc:

1. Etapa in care stim ca vom pierde ceea ce avem

2. Indoiala

3. Disconfort.

4. Lumina de la capatul tunelului.

5. Intelegerea

6. Naturalizarea

Citeste inca o data articolul “Cele 6 etape ale schimbarii” unde am explicat fiecare punct.

Acum sa revenim la declansatorii psihologici ai schimbarii. Ce se intampla in mintea ta cand apare o schimbare neasteptata sau chiar atunci cand iti PROPUI sa faci o schimbare?

Sa zicem ca vrei sa schimbi ceva drastic in viata ta. Vrei sa te muti intr-un oras unde nu cunosti pe nimeni si vrei sa slabesti 30 kg. Cum sa abordezi problema incat sa-ti ajuti psihicul sa te ajute, nu sa te impiedice???

1. Obiceiurile

Primul declansator psihologic este dat de puterea obiceiurilor. Poate nu te-ai gandit niciodata la asta dar in realitate vietiile noastre de zi cu zi sunt foarte, foarte previzibile. Daca deschizi repede o agenda si iti notezi toate activitatile pe care le-ai facut in ultimele 3 luni vei observa rapid asta. Ne trezim si adormim aproximativ la aceleasi ore. Mancam de obicei aceleasi lucruri (estimarea mea este ca o persoana mananca o varietate de 10 meniuri pe luna) . Mergem in aceleasi 5 – 7 cafenele, baruri, restaurante preferate. Avem aceleasi obiceiuri zi de zi de la trezire pana la  culcare ( dush, spalat pe dinti, mic dejun, cafea, intalniri…etc) 

Ne petrecem majoritatea timpului pe auto-pilot. Majoritatea lucrurilor pe care le facem le facem luand decizii automat, instantaneu si robotic, in functie de OBICEIURILE pe care le avem.

Vrei sa faci o schimbare? Cel mai simplu mod sa te ajuti este sa transformi ceea ce vrei sa faci sau sa atingi…intr-un OBICEI. Cu alte cuvinte sa te auto-programezi sa faci lucrul respectiv aproape automat. Mai multe despre cum sa transformi orice intr-un obicei intr-un articol viitor.

In exemplul pe care l-am dat, pentru a trece foarte rapid prin cele 6 etape ale schimbarii de care vorbeam trebuie sa-ti setezi repede niste obiceuiri noi.

Spre exemplu, te-ai mutat intr-un oras nou, gaseste repede o cafenea in care sa-ti bei cafeaua in fiecare dimineata. Gaseste repede o sala de fitness unde sa faci sport de 3 ori pe saptamana. Faptul ca incepi sa frecventezi regulat aceste doua locatii iti ajuta mintea sa accepte schimbarile din stilul tau de viata MULT MAI USOR.

 

2. Motivatia ascunsa.

Pentru ca majoritatea lucrurilor pe care le facem sunt pe pilot automat, in momentul in care vrei sa faci o schimbare trebuie sa depistezi cat mai repede DE CE vrei sa faci ceea ce faci. Si nu numai atat.

Gandeste-te la felul in care iei deciziile zi de zi ca la o balanta. Ori de cate ori trebuie sa iei o decizie care iti afecteaza stilul de viata diferit de modul in care ai fost obisnuit pana atunci, creierul tau are nevoie de UN MOTIV. Daca nu primeste acel motiv sau motivul este insuficient constientizat si adus in concordanta cu valorile in care crezi vei simti frustrare si ca rezultat vei prefera sa faci lucrurile cu care ai fost obisnuit decat sa incerci ceva nou.

De exemplu: Ai inceput un program de corectare a dictiei. Unul din exercitii presupune sa stai si sa te strambi in fata oglinzii timp de 5 minute. Ti se pare stupid si nu il faci. Ce legatura are cu dictia, pana la urma, nu?

Asta e momentul in care e nevoie sa-ti declansezi motivatia ascunsa. Adica sa afli DE CE vrei sa faci ceea ce vrei sa faci. Hai sa facem un exercitiu simplu impreuna pe baza exemplului de mai sus:

Vom pune intr-o propozitie ceea ce vrem sa facem, apoi ii punem intrebarea DE CE?. La raspunsul pe care il aflam, punem inca o data intrebarea DE CE? si dam raspunsul. Apoi punem iar intrebarea DE CE? Sa vedem ce se intampla in final.

Vreau sa am o dictie corecta.

De ce?

Pentru ca sa nu mai gresesc diverse cuvinte intr-o conversatie.

De ce?

Ca sa ma pot face inteles mai bine

De ce?

Ca sa pot sa imi creez mai usor relatii cu cei din jur

De ce?

Ca sa am mai multi prieteni?

De ce?

Ca sa am o viata sociala mai bogata.

De ce?

Ca sa fiu mai implinit.

Poti inlocui prima propozitie cu orice altceva trebuie sa faci tu. Astfel iti dai singur raspunsul la intrebarea De Ce? pana cand ajungi la ceva care pare destul de abstract si general. In momentul asta o iei de la coada la cap si reformulezi tot.

Ca sa fiu mai implinit avand o viata sociala mai bogata, vreau sa invat sa imi fac mai usor prieteni si relatii noi. Pentru asta, am nevoie sa nu stalcesc cuvintele intr-o conversatie si vreau sa fac exercitiile de dictie care imi sunt propuse, indiferent cat de stupide par.

Ce se intampla acum, de fapt? Cu ajutorul comparatiei si pentru ca am pus lucrurile in prespectiva, ceea ce trebuie sa facem pare foarte mic si banal pentru a atinge ceea ce vrem de fapt: Implinire sufleteasca. Adica, sa fim seriosi, daca ar trebui sa te strambi in fata oglinzii 5 minute in fiecare zi ca sa fii implinit sufleteste, nu ai face-o? :))

Foloseste exerctiul asta si spune-mi cum a functionat.

3. Valorile pe care le ai.

Fiecare dintre noi are un set de valori, principii la care tinem atat de mult incat atunci cand ne sunt amenintate reactionam involuntar si instantaneu. Aceleasi valori, atunci cand sunt stimulate sunt lucrurile care ne determina sa actionam. Afla-ti valorile si vei afla ce anume te motiveaza de fapt si de ce iei deciziile pe care le iei. Am scris un articol dedicat acestui subiect, tragi o fuga si fa testul valorilor aici.

Vrei sa faci o schimbare? Bine. Cum iti ajuti creierul sa nu-ti puna piedici? Aliniaza-ti obiceiurile si actiunile cu valorile pe care le ai. Gandeste-te cum sa iti stimulezi valorile prin ceea ce faci.

Spre exemplu, eu tin foarte mult la independenta. E una din cele 3 valori de baza. Ma simt extrem de creativ si dau doua sute la suta effort daca nu ma simt controlat si ingradit. In schimb, in momentul in care am impresia ca cineva incearca sa imi impuna reguli, sa ma controleze sau sa imi forteze mana, reactionez negativ si fug sau lovesc (figurativ vorbind) .  Poate asta e unul din motivele pentru care desi am un cerc social mare nu ma atasez grupurilor, nu ies in gasca la bere, nu ma afiliez cu nimeni. Am invatat sa imi stimulez independenta luandu-mi laptopul intr-un rucsac si plecand singur intr-o cafenea sa lucrez sau urcandu-ma in primul tren si scriind dintr-un compartiment. Pare stupid pentru cineva care are cu totul alt mod de a functiona. Fiecare are insa valori diferite si e motivat de lucruri diferite.

Descopera-ti valorile si apoi descopera cum sa ti le stimulezi si vei declansa actiune.

Acestia sunt cei 3 declansatori psihologici principali ai schimbarii Motivatia, Obiceiurile, Valorile. De aici trebuie sa incepi ca sa te ajuti sa te schimbi.

Acum, daca ti-a folosit articolul da-I un share pe Facebook sau pe Twitter sa afle si altii de el.

Succes Dublu.

Share This

Da mai departe!